Besök på Konstmuséet i Göteborg

1 Vinterlandskap av Vilhelm Kyhn
-
Varför valde du denna bild?
Jag valde denna bilden för att den snabbt fångade mitt intresse eftersom jag gillar naturbilder.
-
Vad ser du?
På bilden ser jag ett vinterlandskap med smält snö, nakna träd och solnedgång. Solen finns inte med på bilden men man ser att det är solnedgång på molnen, de är rosaaktiga.
-
Hur är bilden placerad i rummet?
Bilden var enkelt placerad på en vit vägg.
-
Hur kan bilden tolkas? Tolkning?
-
Vilken konststil oh tidsperiod kan du se?
Konststilen är realism, konstnären har antagligen målat av ett landskap. Tavlan var inte så stor så han kan ha stått utomhus och målat av. 1850.
-
Vad vet du om konstnären?
Jag vet inte speciellt mycket om Vilhelm Kyhn. Han var en dansk konstnär som gick på konstakademin, men i huvudsak självlärd. Han målade främst landskap, och det var det han var känd för.
-
Beskriv färg, form, komposition.
Färgerna är kalla, vilket passar bra för ett vinterlandskap. Lugna, behagliga, verklighetstrogna färger.
-
Vilka associationer ger bilden?
Bilden associerar mycket bra med ett kallt, rått vinterlandskap och man får en känsla.
-
Hur skulle du kunna samtala med elever i en bildklass om denna bild?
Man kan samtala med elever om denna tavla på det sättet att man kan diskutera perspektiv, naturavbildningar och metoder.
Hur kan du som bildlärare använda museer i undervisningen? Ge exempel!
Man kan gå dit med sina elever och se på konstverk som man talat om, kanske har en speciell konstnär tagits upp, då kan man gå och se på dennes verk. Genrer…
Hur planerar du för detta inslag?
Man kanske gör något arbete eller liknande om olika genrer, konststilar, konstverk och konstnärer innan man går till museet, och när man är där kan man lättare koppla tillbaka till vad man sagt i klassrummet. Därefter kan man gå tillbaka till klassrummet och själva testa på olika genrer och metoder som man sett på museet.
Problem/möjligheter?
En stor möjlighet är att museer ofta är gratis, och kan vara en roliga sak för eleverna, det är ett annat och roligt sätt att koppla tillbaka till undervisningen. Problem kan vara att man kanske inte har tillgång att åka någonstans med alla klasser man har, ekonomi osv.